2018. augusztus 30., csütörtök

Több mint egy éve munkanélküliként

Több mint egy év... Lassan másfélnél járok... Ennyi ideje vagyok munkanélküli.
Anno, mikor befejeztem az OKJ-s képzésemet, kis naivan arra gondoltam, ennek köszönhetően pikk-pakk el fogok tudni helyezkedni bárhol, hiszen szakképzett emberekre szükség van. Főképp egy pénzügyesre. Aha... Persze... Hogyne...


Úgy gondoltam, mivel van egy jó szakma a kezemben, amit sikerült négyesre megcsinálnom, és az agyam is majdnem olyan mint a szivacs, így a legelső helyre simán be fogok kerülni, ahová elküldöm az önéletrajzomat. Természetesen ez nem így történt. Nem kellettem. Miért mert nincs minimum öt éves releváns tapasztalatom. Rájöttem arra, hogy így nehezebb lesz elhelyezkednem, mint gondoltam.
Rengeteg helyre küldtem el az életrajzomat, és nagyjából ezeknek a 80 százaléka még arra sem méltatott, hogy egy válaszüzenetet küldjön, hogy sajnáljuk de nem nyert. Hát kérem szépen, miféle emberek ezek? Ha már valaki veszi a fáradtságot, hogy elküldje az önéletrajzát, és még személyre szabott motivációs levelet is írjon, annak mondjuk nem kellene válaszolni? Csak ezzel az egy üzenettel, amit a cég is könnyedén elintézhet e-mail formájában megsprórolhatnának az álláskeresőknek egy csomó idegeskedéssel teli időt.  Ugyanis ebben az esetben, nem kellene heteket várniuk, hogy akkor most mi is van azzal a munkával, hanem máris kereshetnék maguknak a következőket. Talán gyorsabban el is tudnának helyezkedni. Vagy talán tévedek?

Az elmúlt időszak alatt összesen négy állásinterjúra hívtak be. Csak négyre, pedig én nagyon sok helyre jelentkeztem, ahol nem volt feltétel a szakmai tapasztalat.
Ebből a négyből is csak egyetlen egyre mentem el. Hogy pontosan miért? Mindjárt megmagyarázom.
Na szóval. A legelső munkalehetőségemet akkor kaptam, mikor éppen csak befejeztem az iskolát. Közvetlenül ezután én még nem szerettem volna elmenni dolgozni, de anyum főnöke - akitől anno a pályázatot kaptam a vizsgamunkámhoz - beajánlott, csak úgy a megkérdezésem nélkül Velencére a hivatalba. Konkrétan a lehetőség, mint égből a villámcsapás, olyan gyorsasággal zúdult a fejemre. Azonnal kellett volna reagálnom nekik, és mindent elküldeni amit kell. Konkrétan az egész úgy tűnt, amikor anyum ezt elém tárta, hogy le van fixláva minden, és oda kell mennem és pont. Még azt sem hagyta, hogy eldöntsem akarom-e egyáltalán vagy nem. Szerencsémre azonban sikerült kiharcolnom pár nap gondolkodási időt, viszont így sem a saját döntésem volt, mert már anyum főnökét zaklatták azzal, hogy hol van már az önéletrajzom, így igazából muszáj volt elküldenem. Jó mondjuk alapból elküldtem volna én is, hisz nagy lehetőség lett volna, de akkor is. Vajon miért nem én dönthetek arról, hogy hova szeretnék menni dolgozni? Más terveim voltak. Tehát elküldtem az életrajzot, és semmi... Amennyire sürgették már a jelentkezésemet, annyira le sem szarták - bocsánat a szóhasználatért - hogy elküldtem. Egy jó darabig nem reagáltak, majd behívtak állásinterjúra, aztán pár hét múlva közölték nem kérnek belőlem. Hát jó. Csak azt nem értem, akkor meg miért zargatták, sietették anya főnökét, hogy hol vagyok már, ha meg utána nem kértek belőlem? Furcsa.... Ez volt az egyetlen állásinterjú amin eddig jártam.

Legközelebb fél évvel később hívtak be egy interjúra, amire szánt szándékkal nem mentem el. Találtam ugyebár egy jónak tűnő adminisztrációs munkát - ja igen itt már letettem arról, hogy 100%-ig a szakmámban maradjak, mert sehonnan nem kaptam visszajelzést  - ahonnan elég gyorsan reagáltak is. Ezt az üzenetet kaptam:

Kedves Regina!
Telefonos időpont egyeztetésről van szó! Nem kell árulni semmit! Amennyiben bírja a monotóniát és kitartó,  kérem találkozzon a Főnökünkkel egy interjúra!
Üdvözlettel Mimi

Na hát kérem szépen, erre mondjátok, hogy nem bunkó a szövege. Illetve vajon ki az a Mimi, és miért nem írta ki a teljes nevét? Elgondolkodtató nemde? Már bocsánat, de ha így reagálnak vissza, akkor köszönöm, de én nem kérek  belőlük. Mivel ők is azok voltak, így bunkó módon én sem reagáltam nekik vissza semmit. Pedig kellett volna, hogy sajnálom, de mégsem érdekel az állás, vagy valami hasonló.

A következőre ahova behívtak már kétségbeesetten küldtem el az adataimat. Úgy voltam, most már nekem édes mindegy hogy hova, csak vegyenek már fel dolgozni! Ekkor már háromnegyed évnél tartottam. Az arborétumban, ami a közelünkben van lett volna lehetőségem elmenni pénztárosnak. Elég hamar - már másnap - visszareagáltak, hogy menjek be a központba egy állásinterjúra. El sem tudjátok képzelni mennyire örültem neki. Végre a sok elküldött pályázat egyikére reagáltak! Hurrá!! Én mentem volna. Sőt úgy készültem, hogy megyek is. Biztos voltam abban, hogy megkapom a munkát. Csakhogy a családom ismét közbe szólt. Nem engedték hogy elmenjek. Egyáltalán nem hagyták. Mi volt a válaszok, mikor rákérdeztem? Mert jobb eszem van, mint hogy egy ilyen munkát végezzek.

És akkor jöjjön a negyedik. Egy könyvelői munka. Egy nagyvállalatnál. Fent Budapesten. Álmaim állása, amit minden áron meg akartam szerezni. Reagáltak is a jelentkezésemre, azaz megláttak bennem valamit, ami kellett nekik. Le is beszéltünk mindent, és én olyan boldog voltam, hogy madarat lehetett volna fogatni velem. Munka egy nagyvállalatnál! Ez minden pénzügyes álma! És hogy miért nem mentem el az interjúra? Na ki találja ki? Természetesen ismét a családom döntött helyettem. Lebeszéltek róla. Addig zsaroltak érzelmileg, amíg elegem nem lett és inkább visszamondtam az egészet. Annyit nem ér meg nekem egy munka, hogy közben a családommal még jobban fasírtan legyek. Azzal próbáltak lebeszélni, hogy mert Budapest messze van, meg korán kel majd kelnem, és későn fogok hazaérni. Na most: maximum egy órányira van tőlünk a főváros. Teljesen kibírható ez az utazás, ugyanis vannak akik feljárnak a falumból oda dolgozni. Igen, tényleg korán kellett volna kelnem úgy négy,  fél öt fele, de ennyit megért volna. A késői hazaérésről meg annyit, ha a hat óra késő, akkor megeszem a kalapomat. Konkrétan még örültem is volna ennek az opciónak. Nem kellett volna etetnem a mamámat minden délben, kevesebbet kellett volna hallgatnom az őrültségeit. Kicsit kiszakadtam volna itthonról. De nem. Áh dehogy. Én nem mehetek fel Budapestre egyedül!
Itt kell elhelyezkednem minél közelebb a családi házhoz.

Szóval most itt ülök, és több mint egy éve nincs munkám, mert ahova én mennék, azt a családom nem hagyja, ahová ők akarják hogy menjek azt meg én nem akarom. Szóval nehéz helyzet. De most el fogom küldeni egy jónak tűnő állásra a jelentkezésemet, aztán majd úgyis kiderül.
Már nagyon mehetnékem van. Egy éve itthon vagyok, és nem egy fenékig tejfel az egész munkanélküliség. Nem egy óriási véget nem érő wellness pihenés. Higgyétek el, nem jó ilyen sokáig itthon maradni.

14 megjegyzés:

  1. Igazából, így leírva kissé szerintem saját magadnak is köszönheted a két sikertelen interjút, amikre nem mentél el. Konkrétan kettőre azért nem mentél el, mert a családod lebeszélt az interjúról. Már ne haragudj, de hány éves vagy? Mert ha van valami képzettséged, szerintem elmúltál már 18 éves. Felnőtt ember vagy, meglett volna a lehetőséged két remek állásra is, főleg a másodikra, erre elpasszolod. Nem tudom, milyen a kapcsolatod a szüleiddel, de néha nagy ívben tojni kell rájuk, bármit mondanak. Ez a TE életed! A TE döntéseid, és a TE jövőd! A sarkadra kéne állnod, nem pedig hagyni, hogy anyukádék utasítgassanak, akármi is lesz a következménye. Nem mellesleg, egy pesti munkával jól lehetett volna keresni, később fel is költözhettél volna, ha annyi összejön.

    Amúgy tényleg naiv elgondolás az, hogy egy tanfolyam után ripszropsz kapsz munkát. Ez nem így megy. Tudom, mert én is voltam ilyen naiv, de már hála égnek kinőttem. Amúgy jómagam is jelenleg álláskereső vagyok két hónapja egy Tb-és Bérügyintéző tanfolyam után. Azt hiszed visszahívtak már egy csomó helyről? Nem. Kettőről. De nem adom fel. Egyébként OKJ-s Felsőfokú Ügyintéző-titkár és szintén OKJ-s Idegenforgalmi referens képesítésem van. A Tb- és Bérügy mellett.

    Na, most, hogy így kiadtam magamból mindent, sok sikert kívánok neked az álláskereséshez. És ne hagyd, hogy a családod befolyásoljon, mert akkor örök életedre lemondhatsz a jó munkákról. Jelentkezz bátran, menj el az összes interjúra, ahová behívnak és csak saját magadra hallgass! Elvégre nálad jobban senki sem tudja, mit is szeretnél. :)
    Amit az elején írtam, nem személyeskedés, csak kitört belőlem. Ne vedd nagyon a szívedre!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem veszem magamra, mert amit leírtál igaz. A saját hibám, amiért nem mentem el az állásinterjúkra, és meg is bántam őket.
      Tényleg nem tudok a sarkamra állni, még így 22 évesen sem. Pedig ideje lenni. Viszont elég nehéz, ha egyszerre három ember (anya, apa, és a nővérem) támad nekem, hogy de ezt nem kellene...stb.
      Ám próbálkozom, és nem fogom feladni. Valahová csak fel kell, hogy vegyenek. :D
      Neked is kitartás kívánok a munkakereséshez. Remélem megtalálod álmaid munkáját. :)

      Törlés
    2. Szia! :)
      Erre, hogy utasítgatnak: állj a sarkadra, a legközelebbi állásnál, ami neked tetszik legyen vasakaratod! Igen, lehet, majd összevesztek a családdal és kissé majd nehezebb lesz az élet, de neked most kell megalapoznod a dolgokat!

      Igen, 22 évesen az emberlánya még szeretne kicsit az idősebbekre hallgatni hiszen ők már ezt végigjárták, de: ne tedd! Saját magadnak kell megtapasztalnod a dolgokat! Igen, ismerem a szituációt és nekem is nagyon nehéz volt a sarkamra állni, de én egyáltalán nem bántam meg. Szóval, hajrá! És szerencsés munkakeresést! :)

      (Párom jelenleg munkát keres. Informatikus. Eddig egy helyről sem hívták vissza, pedig van tapasztalata. Szóval nem, nem lesz senkinek hipp-hopp állása, kivéve, ha van egy családtag, aki bejuttat. De nem szabad feladni!)

      Törlés
    3. Szia :)
      Köszönöm a bíztató szavaidat, és megígérem megpróbálok a sarkamra állni.
      Bízom benne, hogy sikerülni fog. :)

      Törlés
    4. Egyébként, ha más nincs, menj közfoglalkoztatásba. Igen, tudom, az fúj-fúj, meg nem lehet vele rendesen keresni, de a semminél több. Én 2014 decembere és 2017 szeptembere között voltam közfoglalkoztatott (nem közmunkás, mert az nem ugyanaz!) két helyen is. A legtöbbet a helyi könyvtárban 2015 márciusa és 2017 szeptembere között és nagyon jól éreztem magam. A Kulturális Közfoglalkoztatási Program keretében sikerült bejutnom oda. És bár csak havi 70 ezer nettót kerestem, de beszámították az OKJ-mat. Napi 8 óra munka, rendes ebédszünet, Tb, fizetett szabi és semmi felelősség igazából. Igaz, nem ez volt álmaim munkája, hogy napi szinten analitikázzak, meg néha ide-oda rohangáljak a posta és a könyvtár között, de ez volt. És mint mondtam, nem bántam meg. Bár kikerülni baromi nehéz onnan, viszont meg kell próbálni, ha más nincs. Sok helyen beszámítják az OKJ-t, vagy akár a diplomát is, így biztosított, hogy nem az utcán fogsz "kapirgálni", hanem irodai munkát kapsz. Bár lehet, hogy nem a te szakterületeden, ahogy velem is történt. Egy próbát mindesetre megér a Munkaügyi központnál, nem? Mert gondolom jelenleg neked is csekken kell fizetni a tb-t.

      Törlés
  2. Az én kis történetem: Én februárban kaptam meg a diplomámat, és azóta álláskereső vagyok. (Igaz, az elmúlt néhány hónapban sajnos nem is tudtam volna elhelyezkedni egyéb okok miatt, de ezt most hagyjuk.) Regisztrálva vagyok a munkaügyi központba május óta, és konkrétan le se szarják a fejemet. Gazdaságinformatikus végzettségem van, és front-end webfejlesztőként szeretnék elhelyezkedni. Az ország nyugati csücskében élek, ha pesti lennék, már lenne állásom, de így csak marad a várakozás (mert nem akarok felköltözni Pestre, akkor már Bécs lenne az ideális, ami azért egy órával közelebb van, csak hát a német nem az erősségem...). Na, szóval visszatérve, a munkaügyi központban elkezdik, hát, van hálózatüzemeltetési állás, próbáljam meg... Aha, oké, de én arról nem tudok semmit. Ha valaki meghallja, hogy informatikus, akkor máris azt hiszik, hogy ért mindenhez. Pedig nem. Az informatikának annyi területe, annyi programozási nyelve van, hogy nem lehet elvárni, hogy mindenhez értsen egy informatikus (utálom ezt a szót), mert ilyen nem létezik a világon: van rendszergazda, programozó, webfejlesztő... (Amikor meg azt is meglátják, hogy gazdaság, akkor már úgy veszik, a számvitelt is kenem-vágom... Lmao. Ja, igen, persze, volt egy félévnyi számvitelem, az is arról szólt, hogyan tudjuk kipuskázni a zh-megoldásokat, de ez már az oktatási rendszer problémája.) Úgy döntöttem, hogy a munkaügyi központ rendszeréből töröltetem magam, május óta nem intéztek semmit, akkor én miért erőltessem magamat, hogy odadugjam a képemet nekik három havonta, és megkérdezik: "Még mindig nem sikerült állást találni?" Én meg... Most mondjam azt nekik, hogy ez az ő feladatuk lenne? Én meg csak dísznek vagyok bent a rendszerben? Ha valaki nem a közmunkaprogramban szeretne résztvenni, akkor kerülje az ilyen helyeket, én azt tanácsolom.

    Egyébként már én is úgy vagyok vele, hogy elmegyek irodai ügyintézőnek, ha lesz valami jó álláshirdetés, de jelenleg pék, pincér, szakács, takarító, operátor jellegű munkából többet kérnek. De ezt az időt legalább arra fordítom, hogy új webes technológiákkal ismerkedek meg (meg blogolok ezerrel), szóval öröm az ürömben.

    Én mindenesetre sok sikert kívánok neked, teljesen együttérzek veled.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia :)
      Én pontosan emiatt nem mentem, és megyek el a munkaügyi hivatalba. Úgy vagyok vele, hogy majd én megtalálom magamnak az álommunkámat, és nem szeretném, hogy olyanokra küldjenek el, amit nem szeretnék.
      Egyszer biztosan megtaláljuk mindketten azt a munkát, amit szívesen végzünk is majd. Sok sikert neked is hozzá. :)

      Törlés
    2. Én is regisztrálva vagyok a Munkaügyiben, de nálunk segítőkészek hála égnek. Nekik köszönhetően tudtam elmenni a legutóbbi OKJ-s tanfolyamra is, amit teljes egészében fizettek a bejárással együtt. És általában egész jó kis állásokat ajánlanak, az már nem az ő hibájuk, ha nem hívnak be, vagy nem kapom meg az állást. Plusz nekik hála intéztem a közfoglalkoztatást is, amikor nagyon nem volt semmi, és nagyon kellett a munka. Megbántam? Nem. Persze mindenképpen nézelődöm én is, de tudod, több szem többet lát. :)

      Törlés
  3. Sziaa. Sajnálom a helyzeted, de mint fentebb is sokan írták, ugy én is leírom: állj a sarkadra, azt a munkát soha ne szalazd el, ami neked tetszik, de másnak nem. Én is így tettem egy kettővel és meg is bántam. A munkanélküliség egy átok. A legtöbb helyre a barátnak a barátját és annak is a barátját alkalmazzák. Néha lehetetlennek tűnik, hogy bekerüljünk valahová, de aztán egysuer fordul a kocka és sikerül találnod majd valamit. De csak magadra hallgass, te fogsz ott dolgozni, nem más. :)

    Egyébként nálam is minimum egy évig tartott a munkanélküliség. Még az elején élvezhető, amikor csak lóbálod a lábad, élvezed az életet, de aztán egyre nyomasztóbb, főleg amikor kérdezik, hogy na találtál már valamit? Miért nem dolgozol még? Stb. Na mindegy. A lényeg a legközelebbi alkalmat ne szalazd el. Sok sikert a munkakereséshez. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az elején én is élveztem, mikor most júniusban véget ért a tanfolyamom. Kb. két hétig nagyon király volt minden a rengeteg tanulás után, amibe beleadtam apait-anyait. Aztán most már nem annyira király, pedig "csak" két hónapja nem csinálok semmit. De sosem szabad feladni.
      Most már, ha megkérdik, hogy "Na, mi veled?", én a semleges "Megvagyok, köszönöm" választ szoktam adni. Ebbe nem tudnak belekötni.

      Törlés
    2. Szia Nina :)
      Köszönöm a szavaidat. Igen ez nálam is így volt. Eleinte még élveztem, hogy kiszakadtam az iskolából, és végre nincs semmi dolgom, de minél inkább megy az idő annál inkább nyomasztó. Már a fél falu első kérdése hozzám, vagy a családomhoz, hogy találtam-e már munkát. Felettébb idegesítő.
      Azt hiszem tényleg itt az ideje, hogy a sarkamra álljak. Mégis csak az én életem.

      Törlés
    3. Amúgy ez a megvagyok, köszönöm csak ebben az esetben használható. Mert ha már úgy kérdezik, hogy "Találtál már munkát?". Na ez elől sehogy nem lehet kitérni. :)

      Törlés
    4. Ki lehet. Én pl. ilyenkor azt szoktam mondani, hogy "Ó, igen, éppen most várom a telefont a második körre". Vagy "Köszönöm a kérdést, éppen interjúra sietek." Ezekbe nem tudnak belekötni nagyon. Ezek mondjuk nem semleges válaszok, de lehet velük szerelni az embereket. Legalábbis tapasztalatom szerint.

      Törlés
    5. Ez jó ötlet. Azt hiszem mostantól alkalmazni fogom. :)

      Törlés

Ne habozz. Oszd meg velem a gondolataidat. :)